lördag 7 mars 2015

Multisportplaner, slalom och korvgrillning!

Det är roligt med fotboll i början av mars!

Multisportplaner har vuxit fram i vår kommun som små svampar i jorden. Det är väldigt bra tycker jag, då de kan användas en stor del av året. Det kan vara lite klurigt att få till en jämn isplan, men under icke-snö-perioder på året så är det väldigt populärt med fotboll, framför allt,  både på och utanför skoltid. Möjligheter finns att spela innebandy, basket, handboll etc. för de som vill.

Ett säkert tecken på att man varit ute en sväng är den obligatoriska korvgrillningen. Det är ju en höjdare med varm saft och korv med bröd! Ett barndomsminne är just varm choklad och ostmackor efter att ha åkt slalom i den lilla backen i Fornby klint. Det fanns en replift och två små nerfarter, och det var alltid spännande att swisha nedför backen i lagom fart. 



När sedan backarna växte i samma takt som min egen kropp så slutade äventyret i Åre med att jag bröt lillfingret vid ett av alla de roliga ungdomsläger jag åkt iväg på. Jag lyckades faktiskt med konststycket att bryta lillfingret på väg ned för backen UTAN pjäxor?! Jag föll framåt och tog emot mig i mjuksnö trodde jag, men det visade sig vara isklumpar under det tunna snötäcket. Gips och slut på skidåkningen för den veckan. Jag och en annan kille som bröt armen någon dag före mig på samma läger bestämde oss för att gå upp från bussen upp till toppstugan och dricka varm choklad med grädde, för att sedan gå ned igen. Det blev lite snopet några timmar senare när det blåste för mycket på toppen, vilket gjorde att de hade stängt toppstugan... som tur var kunde vi åka ner med kabinbanan, men roligt hade vi!



Slalom är för övrigt ett norskt ord i vårt rika språk svenskan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom