fredag 20 mars 2015

Att rocka sockor i total solförmörkelse

Jo, jag valde olika sockor idag för att hedra Sören Olsson, den skönaste man jag hittills träffat med Downs syndrom.



Han hade den härliga förmågan att både sjunga och spela fiol samtidigt. Det imponerades jag mycket av. Han talade om sig själv i tredje person och var en härlig person att vara tillsammans med. Hjärtlig, nära till skratt - en riktigt innerlig och härlig medmänniska. 

Alla länder i vår värld delar inte synen på Downs syndrom. I Sverige genomförs KUB-tester i nästan samtliga landsting, och antalet aborter har ökat. 

I vårt grannland Danmark har man i stort sett en nollvision i att låta barn med Downs syndrom födas över huvud taget. Det är ganska ofta jag känner glädje över att inte växa upp i Danmark, då det är inom fler än ett område jag inte verkar dela åsikter och resonemang med landets befolkning i stort.

---


Nej, jag såg inte solförmörkelsen idag. Jag var fullt upptagen i ett möte, men får väl vänta till nästa gång... jaha, var det 2039?! Ops.


"Tro inte att du är något. Vet det."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom