torsdag 6 mars 2014

Dag 6: När beteendet diskvalificerar dig

Jag umgås med hormonstinna ungdomar varje dag.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstod att det var så mitt liv skulle bli när jag 19 år ung beslutade mig för att bli lärare. Jag har snart gått om högstadiet tio år i rad, och jag tror att det kommer bli många gånger till. Vilken förmån att få se Sveriges framtid på nära håll: elever som vill, kan och vågar.

Jag har lagt märke till en kategori elever som utmärker sig gång på gång, och det är de elever som behåller samma negativa beteende som de har i klassrummet och skolkorridoren, som de sedan tar med sig ut i bussen och gågatan i den lilla staden där jag bor. Känslan att hålla uppe en rå, eller vänskapligt socialt accepterad norm som kanske inte alltid förknippas med trevligheter, väger tyngre än att verka trevlig eller social i ett större sammanhang.

Jag vill ge några exempel från denna dag. Jag möter en elev som är på väg ut från skolan. I ryggen har han 5-6 likasinnade, som alla har gått den misslyckade vägen: den väg som innebär åtgärdsprogram, missade lektioner, doften av rök i sina kläder, känslan av att inte passa in. Framtiden är oviss, men nu lever dem, och det går sådär.

Han spottar på golvet inomhus, och när han möter mig undviker han ögonkontakt och låtsas som om ingenting har hänt. Han vill omöjligen tappa ansiktet inför sin kompisgrupp, och då är mina vuxentakter (att torka upp spottet ögonabums) knappast ett alternativ.

På bussen hem sitter två grabbar och snackar högt och brett om allt, men mest inget. Substansen i samtalet finns knappast. När en annan kille går av bussen, som precis när han går förbi gör highfive med de två grabbarna, får bara några sekunder senare, precis innan han ska gå av bussen,  en avbruten penna kastad i nacken av en av grabbarna. Killen som kastar hö-hö:ar nöjt och grabbarna fortsätter det ytliga samtalet. Vad de som inte jobbar med ungdomar tänker är svårt att gissa sig till, men hade en av dem varit sommarjobbsansvarig kanske han eller hon inte som första tanke tänkt: "Ja, han ska jobba hos oss i sommar." Det är detta som är ett problem, tänker jag. En del ungdomar saknar känslan för vad man "kan" göra i skolmiljö, och vad man kan göra i allmänhetens gytter. Ett kompisbeteende på ena stället blir ett märkligt och diskvalificerande beteende på ett annat.

Därför tror jag att en del ungdomar får problem, när beteendet diskvalificerar dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom