onsdag 12 mars 2014

Gräsänkling & slagskott

Jag har aldrig kunnat skjuta.

Jag har inte skjutit en puck särskilt hårt någon gång i livet. Jag blir väldigt imponerad av att man på skridskor kan få iväg en liten gummi trissa i 150 km/h utan att göra en värstingvurpa! Jag tänker på leksingen Hersley som återigen har bombat in en puck i mål från blålinjen. Det kan knappast vara skönt att rädda pucken ens med plock, tänker jag?

Att skjuta med gevär eller pistol eller någon form av maskingevär är inte heller något som lockar över huvud taget. Jag kommer aldrig minnas känslan av och minnet från mönstringen när jag berättade att jag ville söka vapenfri tjänst. Jag fick som svar att jag inte var tvungen att lämna in den blanketten, då det fanns stora planer på att göra mig till plutonsbefäl i någon avlägsen del av Sverige. Jag lämnade in blanketten i alla fall, och fick då hamna i utbildningsreserven, då de vapenfria platserna hade "tagit slut". Det gjorde mig inget!

Men jag skulle nog ha tyckt att det vore kul med vapenfri tjänst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

häst från Dalom